Skip to content

Gaza, Palestina och folkrätt

05 december 2009

Idag har jag och mina kollegor åkt från Jerusalem till Gaza city. Det var en fascinerande och skrämmande resa genom underbar natur och i möte med många trevliga människor.

Redan på väg ut ur Jerusalem fick vi följa ett i mitt stycke alldeles uppenbart brott mot folkrätten, nämligen den Israeliska spårväg som byggs på ockuperad mark. Det rapporterades någon dag i svenska medier om spårvägsbygget. Men ingen har såvitt jag vet på allvar tagit upp frågan vidare i den svenska debatten. Att använda ockuperad mark på detta vis är inte tillåtet. Men ingen i världssamfundet gör något åt det.

Vi fortsatte genom Jerusalem och ut på motorvägen. Husen här är byggda av sten, eftersom det finns gott om sådant här. Vacker arkitektur, tycker jag! Vägarna – de Israeliska är av god standard – oavsett om de ligger i Israel eller på ockuperad mark. De palestinska vägarna är däremot inte riktigt lika bra. Och vem som får köra var avgörs enkelt av vilken registreringsskylt man har på bilen. Allt går att hålla isär. Det är ju knappast ägnat att minska spänningen mellan människor.

Resan tog oss till Erez övergång. En av två inresemöjligheter till Gaza. Att ta sig in till Gaza gick okomplicerat. Först den Israeliska kontrollen, som i mångt och mycket liknade en flygplats. För dagen uppenbart överdimensionerad, för i princip får ingen tillstånd att ta sig in i Gaza. En första kontroll att tillstånden var i ordning. Därefter ytterligare kontroll av pass. Den första biten, omkring en kilometer, fick vi gå med väskorna i en inhängnad gång. Härifrån har jag ingen bild, eftersom det inte är tillåtet att fotografera.

I förgrunden Gaza Centralfängelse totaldemolerat i kriget, i bakgrunden polishuset.

När vi kommit fram till den palestinska checkpointen blev det ny kontroll av pass och därefter genomgång av bagage på jakt efter alkohol. Det är inte tillåtet att ta in alkohol i Gaza. Också den kontrollen gick bra och vi möttes av våra samarbetspartners CIVITAS som visade delar av Gaza under resterande del av dagen.

Här fick vi otaliga exempel på det senaste krigets härjningar. Mängder av kulhål i moskéer, totalt sönderbombade fabriker, ett totaldemolerat centralfängelse och annat.

Och samtidigt som vi fick exempel efter exempel på hur ockupationen – som ju hållit på mer än 40 år! – förstör och bryter ner, så lyser solen och värmer oss. Kontrasten är enorm när vi tar oss till hamnen och hör havets brus och känner dess dofter.

Maher Issa, Ulf Carmesund, jag, Anna Ardin och Fatma Shurafa samtalar under besöket i Gaza hamn. Foto: Jan Gillegård

Följ också min kollega Anna Ardin som bloggar intressant från Gaza!

About these ads
12 kommentarer
  1. Anna Ardin permalink
    05 december 2009 1:55

    jag skriver lite på http://annaardin.wordpress.com och så finns det på http://kristenvanster.wordpress.com också, om samma resa!

  2. Micke Wall permalink
    05 december 2009 10:20

    Tack för intressant läsning. Ser fram emot mer så småningom. Skönt också att få direkt rapport från området.

  3. Stefan permalink
    05 december 2009 11:56

    Det skrämmande är att palestinierna velat upprätthålla ockupationen i 40 år, istället för att sluta fred med Israel.

    Och även idag, när Gaza inte är ockuperat (av någon annan än Hamas själva), så vill palestinierna inte få ett stopp på sitt krig mot Israel och ockupationen. De vägrar ju att ta sig till förhandlingsbordet, trots att Netanyahu erkänt behovet av en palestinsk stat, samt stoppat bostadsbyggandet i Judéen och Samarien (Västbanken).

    Tragisk palestinsk politik. Sverige, som världens tredje största biståndsgivare till palestiniern (750 Mkr/år) borde kunna sätta tyngd bakom kravet att palestinierna skall acceptera fredsförhandlingar.

  4. Anna - Maria Andersson permalink
    05 december 2009 13:53

    Jag blir så fruktansvärt trött på alla dessa resor som vanligtvis bara leder till att människor som inte bor i Israel får lite mer kunskap om hur situationen är och kan komma hem och framstå som att de är lite mer beresta än innan. Läs:märkvärdiga.. De gör ingenting för att förbättra situationen på plats för palestinierna, i vissa fall ger de inte ens ordentligt med dricks! Jag har fått höra om palestinier som bjuder på det sista de har vad det gäller mat och igengäld vad händer? Jo, Sverige lägger NER sin röst mot Goldstonerapporten. Låt det här bli den sista resan ner till Israel, jag längtar efter konkretion!

  5. 05 december 2009 21:29

    Stefan: Om du tror att Palestinierna själva väljer att vara ockuperade, har du sannolikt rätt dimmiga begrepp om hur situationen är för en ockuperad. Och att Israel ockuperar Gaza råder det inget tvivel om. De bestämmer helt och hållet villkoren för Gaza, om vad och vem som får komma in eller inte. Alla gränser är effektivt stängda. Fisket är i realiteten helt stoppat, fabrikerna bombade och människor helt instängda. Du har också fel i att Israel och Netanyaho stoppat bosättningarna. Tvärtom fortsätter också det uppenbara brottet mot folkrätten.
    Anna-Maria: Om jag åker till Gaza bara för att framstå som ”märkvärdig” eller inte överlåter jag åt andra att bedöma. Vi är här för att följa ett projekt som Sveriges Kristna Socialdemokrater driver tillsammans med en organisation i Gaza som heter Civitas Institute. Projektet handlar i korthet om att utveckla civilsamhället och att stärka den demokratiska basen. I morgon ska vi tillsammans med Civitas delta i en konferens med omkring 150 deltagare i projektet. Jag håller med dig i frågan om Goldstonerapporten, och längtar också efter mer konkretion från världssamfundet!
    Israel erkändes för mer än 60 år sedan. Det är dags att också Palestina erkänns som nation!
    Micke: Tack för kommentaren! Det kommer mera inom kort.

    • Patrik Tikkanen permalink
      18 december 2009 10:55

      Palestina väljer att vara ockuperat därför att de som styr VILL att Palestina ska vara ockuperat – eller helt och hållet fritt, dvs då Israel inte existerar. För så länge man är ockuperad, och befolkningen kan kallas för flyktingar (enligt UNRWA´s definition) får man ca 1 miljard dollar från FN – till att arbeta med att förbli en ockuperad ”stat” tills man är stark nog att utplåna Israel (Fatahs och Hamas stadgar).
      Känner du till att Palestina även var ockuperat INNAN 1967? Palestina har aldrig varit en suverän stat – innan Israel överlämnade Gaza till palestinierna.

      • 18 december 2009 11:09

        Hej Patrik och tack för din kommentar!
        Varken Palestina eller Israel fanns som suveräna stater före mitten av 1940-talet. Israel firade sitt 60-årsjubileum som stat för några år sedan. Du har alltså alldeles rätt i att Palestina var ockuperat innan 1967.
        Men att påstå att Palestina ”väljer att vara ockuperat” är inte bara magstarkt utan direkt lögnaktigt. Det sätt som ockupationsmakten behandlar palestinierna är ovärdigt, ett klart brott mot folkrätten och alldeles för ofta rentav avskyvärt. Den mur som Israel bygger på ockuperad mark är helt orimlig. De bosättningar som görs på ockuperad mark är också orimliga. Både muren och bosättningarna är solklara brott mot folkrätten och internationell lag. Med muren skär man sönder städer (åk till exempelvis Betlehem och se hur muren går mitt i staden), med bosättningarna stjäl man mark som tillhör Palestinier. Ingen människa och inget folk väljer självmant att vara ockuperat och bli förtryckt!
        Israel utropades som suverän stat av FN för lite mer än 60 år sedan, nu är det dags att också Palestina får möjlighter att bli självständigt. Brotten mot folkrätten måste upphöra omedelbart!

  6. Anna - Maria Andersson permalink
    07 december 2009 18:15

    Jag tycker också att Stefans kommentar var dimmig!Vill du veta något rafflande? Viljelöst prat leder till viljelöst agerande. Ni somär i Israel skulle kunna börja propsa på en talartid på plats i Knesset och argumentera där för palestiniers rättigheter och ett fullvärdigt medborgarskap. Men det är kanske svårt att uttrycka sig på engelska när det handlar ommer komplicerade saker.? Ta då en kurs på folkuniversitetet… Vi ska förmå oss till att uttrycka det onmämnbara och varför då?Jo, för att socialdemokrater har tagit obekväma strider förr. Ni kan ju inte åka till Israel och bubbla om att det saknas sprit i hotellbaren då framstår ni som Paris Hilton goes sosse! Dessutom måste judar och araber umgås mer med varandra. Jag tycker att det är fantastiskt att sossarna i Uppsala börjat inse nu att vi måste samarbeta mer med varandra det gick jag omkring och trodde var självklart! Jag hoppas vi syns, vänligast Anna – Maria

    • 08 december 2009 22:27

      Tack för din kommentar. Att bergära talartid i Knesset är en rätt meningslös aktivitet, eftersom det på inga rimliga villkor skulle bifallas. Man ska inte ägna sig åt manifestationer som inte leder till resultat, tycker jag. Däremot träffade jag tidigare idag en representant för Israeliska Labor och pratade precis om insatser för att Israeler och Palestinier ska umgås mer. Det är ju aktiviteter som åtminstone leder till något. Jag tror knappast det vi som liten rörelse kan göra på avgörande sätt och snabbt kan förändra situationen, men däremot är jag bergfast övertygad om att vi ska göra det vi kan för att just öka dialogen mellan människor. Den konferens vi hade (den var känd på Gaza av alla parter) stimulerade dialog, det vi pratade med Labors represenant om (vi har pratat med palestinier i samma fråga tidigare under besöket) hoppas jag också ska stimulera dialog.
      När du börjar raljera över att jag berättar hur det går till när man tar sig in i Gaza, är ju rätt tråkigt. Jag ”bubblar” väl inte om ”att det saknas sprit i hotellbaren”? Däremot berättar jag om hur det gick till när jag anlände.
      Broderskapsrörelsen har arbetat med mellanösternfrågan i snart fyrtio år, och vi tänker inte ge oss.

  7. Patrik Tikkanen permalink
    18 december 2009 15:02

    ”Varken Palestina eller Israel fanns som suveräna stater före mitten av 1940-talet.”

    Sedan utropades Israel som självständigt – med den följd att alla kringliggande arabiska stater protesterade högljutt, då man ville ha – precis som idag – hela territoriet för sig själva.

    ”Men att påstå att Palestina ”väljer att vara ockuperat” är inte bara magstarkt utan direkt lögnaktigt.”

    I sak har jag egentligen inte fel. Det jag menar är att UNRWA gärna ser att Israel fortsätter ockupationen, så de även i fortsättningen får 1 miljard dollar i stöd från FN. Alldeles nyligen publicerade Haaretz ett komplett dokument skrivet av den Israeliska regeringen, med ett förslag om att återge över 95% av all ockuperad mark på Västbanken. Den palestinska regeringen struntade till och med att ge en kommentar till detta – då deras egentliga mål inte är att få tillbaka 100% av all ockuperad mark – utan även hela Israels territorium.

    En sak till:
    UNRWA – med 25.000 anställda (för det mesta i Palestina).
    UNRWA – vars definition av ordet flykting innebär – en person, eller med ättlingar, med härkomst från Palestina. Flyktingstatusen upphör när denne får flytta tillbaka till sitt hemland.

    Lite skillnad mot den andra hjälporganisationen som finansieras av FN – UNHCR. Deras definition av flykting är en person som tvingats fly från ett land. När denne blir medborgare i ett annat land, upphör flyktingstatusen. UNHCRs budget: 1 miljard kronor.
    UNHCR har ca 6 300 anställda för att ta hand om 33 miljoner flyktingar i över 100 länder. UNRWA har alltså en sjudubbel budget – samtidigt som deras uppgift är att lösa tvisten för ca 4,5 miljoner ”flyktingar”. By the way: På bilden där ni står med Gaza i bakgrunden kan man tydligt se hur dessa flyktingar bor – om man skulle vilja jämföra med hur andra flyktingar har det.

    ”Det sätt som ockupationsmakten behandlar palestinierna är ovärdigt, ett klart brott mot folkrätten och alldeles för ofta rentav avskyvärt.”

    Håller med till 100%. Men jag tror att behandlingen av palestinierna skulle upphöra i samma mikrosekund som det skulle sluta regna kassamraketer – vilket det gör ungefär 1-3 gånger/dag.

    ”Den mur som Israel bygger på ockuperad mark är helt orimlig.”

    Egypten bygger också en mur mot Gaza. Är den lika orimlig?

    ”De bosättningar som görs på ockuperad mark är också orimliga.”

    Citat från den israeliska regeringen: ”Det är ett rutinbeslut. Gilo är en naturlig del av ett enat Jerusalem. Det är ingen skillnad på att bygga här och att bygga i Tel Aviv eller Haifa.”
    Ja, det står ENAT Jerusalem. Varför är det en sådan skillnad om Israel bygger – när Palestina just nu också bygger på ca 5000 olika platser – olagligt. 2 500 i a-Swahra, 500 i Dir al-Amud, 2 000 i Tel Adash och 172 i Jabel Mukaber. Är det inte bra att man bygger bostäder, så att folk har någonstans att bo?

    ”Ingen människa och inget folk väljer självmant att vara ockuperat och bli förtryckt!”

    Ställ frågan till Hamas, Hizbállah & Co.

    ”Israel utropades som suverän stat av FN för lite mer än 60 år sedan, nu är det dags att också Palestina får möjligheter att bli självständigt. Brotten mot folkrätten måste upphöra omedelbart!”

    Absolut! Låt oss även ställa krav på detta hungriga folk, som så gärna vill ha ett eget land – att de låter grannlandet vara i fred. Hade de gjort detta för 60 år sedan, hade de haft en enorm landmassa att förfoga över idag. Men nej… Som man bäddar…

    • 18 december 2009 19:30

      Patrik!
      1. Du far med osanning när du säger att Israels regering presenterat något förslag överhuvudtaget som innebär att 100% av det territorium som Israel ockuperar ska ”lämnas tillbaka” till Palestinierna. Tvärtom har ju Israel en lag om att Jerusalem ska vara ”evig och odelbar” huvudstad för Israel. Halva Jerusalem är ockuperat!
      2. Kassamraketer på civila mål är också brott mot folkrätten, och måste upphöra. Men kollektiv bestraffning, som den extrema belägringen av Gaza-remsan innebär, är aldrig tillåten enligt folkrätten. Israel är den starkare parten i konflikten. Deras nation är ju erkänd av världssamfundet och firade häromåret sin 60-årsdag. Palestina är däremot ockuperat.
      3. Palestinier bygger inte folkrättsvidrigt på Israelisk mark. Däremot förekommer med stor sannolikhet byggnation som strider mot den lokala bygglagstiftningen. Det är naturligtvis dumt, men inget brott mot folkrätten.
      4. Jag har frågat Palestinier om de vill vara ockuperade, palestinier från flera olika partier. Ingen vill att Palestina ska vara ockuperat. Vad säger de Palestinier du talat med?
      5. Den mur som byggs mellan Egypten och Gaza är också den orimlig och borde rivas. Det skulle vara klädsamt om Israels regering ställde sig på folkrättens sida och påpekade det för den Egyptiska regeringen, istället för att ställa krav på förstärkningar av muren!

Trackbacks

  1. Min beslöjade talibanprotest « ardin.se

Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggare gillar detta: